Followers

Saturday, November 21, 2009

Pemergian Emak Tercinta..Al fatihah..

Assalamualaikumwarah matullahi wabarakatuh....
Aku gagahkan diri ini utk mencoret sesuatu di blog ini untuk dijadikan kenangan....meskipun hati ini begitu sebak untuk mengenangkannya..pemergian mak tercinta ke rahmatullah pada ahad 15/11/09 jam 9.45 mlm begitu cepat...tidak disangka emak pergi secepat ini....masih terbayang gurauan dan senyumannya padaku pada sabtu pagi...sehari sebelum arwah pergi..senyuman paling manis kurasakan itu rupanya senyuman terakhir emak...yang sempat ku rakam di dalam kotak fikiranku dan sentiasa bersemadi dihati ini sampai bila2...

Mak di Hospital Sultan Ismail..
ku akui sedikit terkilan kerana tidak dapat melihat arwah menghembuskan nafas terakhir kerana waktu itu aku telah pong berada di shah alam. Aku pulang ke Shah Alam pada sabtu malam .sebelum pulang ke shah alam aku sempat meminta maaf dan berjanji kembali semula untuk menjenguk emak...rupa2nye itu ler kali terakhir ku bercakap dgn emak dan melihat emak.....


Masih ku ingat petang ahad tu abang ku memberitahu mak ku kurang respons...dan abang plan nak bawak mak balik rumah di kota tinggi pada isnin pagi.Hatiku tidak sedap....setelah berbincang ngan suami...aku plan nak balik kampung semula pd pagi isnin...namun kita hanya merancang....tuhan yang menentukan....mak pergi meninggalkan kami buat selama2nye malam itu juga...

3 orang abangku ada semasa mak menghembuskan nafas terakhir....syukurlah...mengikut cerita abang2 ku...mak pergi senang sangat....tenang sangat......hanya kami 3 beradik yang x sempat melihat emak....maafkan kami emak.....

Sebaik ku terima panggilan dr abang ku memberitahu emak ku telah tiada....
ku terdiam...hati ini redha pemergiannya.....
berakhirnya penderitaan emak utk melawan kanser yg dihidapinya...kesiannya emak.....
ku tergamam seketika...tiada setitis air mata pong yg jatuh...
bkn x sedih cuma mcm x percaya...tetapi sebaik aku menaiki kereta baruler ku sedar...
Mak yg bercakap2 dgn ku smlm tiada lagi...
mak yang mahu dilayan spt baby smlm tidak dpt ku lihat lagi..
tak mungkin ku dpt melihat mak senyum simpul spt smlm...
oh!!hati ini sudah tidak tertahan...air mata mengalir deras.......
sepanjang perjalanan balik ke kg...
kenangan demi kenangan mula terbayang di mata..
semua kenangan bersamanye semasa mak sihat..semasa sakit ,
semasa kami sama2 menjaga emak......
huhuhu...mmg sedih sgt.....ditinggalkan org yg disayang..
Sebaik tiba di kampung...
aku meluru ke arah jenazah emak....ku buka kain yang menyelimuti wajah emak.....ku pandang wajah nye....hati tetiba sebak sangat...oh tuhan...andai boleh ku undur masa........air mata turun lagi...kali ini tidak mampu ku tahan......dgn suara yg tersekat2ku baca yassin utk emak...smuga roh mak tenang......

sesungguhnya aku bersyukur sebagai anak perempuan tunggal mu aku di beri keistimewaan
Untuk penghormatan terakhir pemergian mak tercinta
Ku Memandikan mu
Ku sisir rambutmu..
Ku oles celak di keningmu
Ku sapu bedak dipipimu...
Ku titiskan haruman di tubuhmu..
Ku cium dahi dan pipimu...
Ku tatap puas2 wajahmu yang lembut
Ku tutupi wajahmu...
dan akhir sekali ku sirami air mawar di atas kain yg membalutimu...


Alhamdulillah...
selamat semuanya..
Semuga Arwah Emak tenang bersemadi...
Semuga Roh Mak ditempatkan bersama-sama orang yang beriman..
Al-Fatihah...
Amin..Amin...Ya Rabbal Alamin..


Pusara Ibunda tercinta..

13 comments:

firahadifa said...

tabahkan hati, mesti pon ia perit..

salam takziah dari saya

MaMaSyAzA said...

salam takziah dari mamasyaza sekeluarga..tabahkan la hati anda..setiap yang hidup pasti akan pulang menemui penciptanya...

Farah said...

salam takziah dari kami sekeluarga..tabahkan hati k.

yanticomel said...

ujin...
salam takziah dari yanti sekeluarga..
sabar banyak2...
dah sampai janji Allah..
sabar ye...

Rozita said...

takziah, maaf akk lambat baca ntri yg ini.
teringat kembali kpd arwah ibu akk yg juga telah kembali ke rahmahtullah 13 Jun 2009
Al-Fatihah~

FiDa@aMiDa said...

salam takziah utk ujin sekeluarga..semoga roh ibunya tercinta di cucuri Rahmat Ilahi dan di tempatkan di kalangan org2 yg beriman. semoga tabah menghadapinya....

p/s masih teringat2 kembalinya arwah abah pada 15/10/2009 yg lepas

mrS May said...

salam takziah di atas kepergian ibunda tercinta...
semoga tabah menerima dugaan..
Al-Fatihah

izan said...

SAlam MAS...
salam takziah...sabar dan redha hadapi nya
bila tengok pic tu.. sama macam keadaan mak akak...dalam icu dengan bantuan pernafasan

Khas Lysha said...

Innalillah.. takziah buat sekeluarga..
moga rohnya dicucuri rahmat.

ainie aziz said...

takziah buat sekeluarga. tabahkan hati ye. yg hidup pasti akan pergi juga. arwah mak sy juga meninggal disbbkan kanser. redha dgn pemergian dia sebab tak sanggup tgk dia menderita lebih lama.

alfatihah untuk arwah.

U-jin said...

thanks to all ucapan takziah n doa..masih sedih bila terkenang..tp apakan daya...hanya mampu berdoa

cik EPAL said...

al-fatihah

kakyong said...

u-jin,
salam takziah dr kakyong..
baru tau ni sebaik nampak n3 ni...



I changed my font at thecutestblogontheblock.com