Followers

Friday, April 9, 2010

Laksa Johor..

Yes..Laksa Johor in the house...

Lama dah rasa nak belajar wat laksa johor ni...

nak buat tp males..
ingatkan incik papa mcm x suka
sbb berasaslan spagheti...
nanti kalo buat kang syok sendiri plak
sendiri masak sendiri makan...
hahaha

rupa2 nye suka plak...
itupong sbb nmpk dia makan masa kenduri kat kampung..
so apa lagi..cuba2 lah...cari resepi...

iniler resepinye...
jeng..jeng..jeng..


# 1 paket sphagetti (direbus dengan air dan 1 sudu besar minyak sehingga lembut)
# **Bahan A - (direbus dan dimesin - asingkan) **

# Ikan kembong (1kg) + ikan tenggiri - 2kpg
# udang basah 100gm
# isi ikan kurau - 20 gram dibakar
# 3sudu kecil udang kering
# **Bahan B (dimesin)**

# bawang besar - 3 biji
# cili kering - 15 tangkai
# halia - 2 ibu jari
# lengkuas - 2 ibu jari & kunyit hidup - 2 ibu jari
# serai - 2 batang diketuk untuk tumis
# asam keping - 4 keping (masuk dlm kuah)

# santan pekat
# 1 sudu kerisik
# 4 sudu rempah kari baba's
# bawang putih -3/4 ulas
# **Bahan Hias**
# limau kasturi belah 2 dan buang biji
# timun di racik halus
# tauge buang ekor (segar)
# jeruk chaipo (dihiris kasar / yang sudah siap cincang dalam paket)
# bawang besar hiris halus
# lada merah/lada hijau dihiris
# Daun kesum / daun selasih / daun pudina diracik halus

# Sambal Belacan


Cara-cara
1. rebuskan ikan, udang, udang kering dan isi ikan kurau bakar dan asingkan tulang dan mesin hingga halus bersama air rebusan
2. **Penyediaan kuah**
3. Tumis minyak dan masukkan serai yang diketuk bersama bahan B hingga wangi

4. Bila garing, masukkan rempah kari dan kacau sebentar dalam 1/2 minit

5. masukkan ikan/udang/udang kering dan ikan kurau kering yang dimesin.

6. masukkan santan pekat diikuti dengan 2 mangkuk air dan
7. masukkan asam keping
8. tambah garam dan gula untuk rasa
9. masak sehingga kuah pekat dengan api perlahan selama lebih kurang 1 - 1 1/2 jam. Lebih lama dimasak, kuah akan lebih tahan walaupun tak disimpan didalam peti sejuk 10.mesinkan semua bahan dan hidangkan 11. SELAMAT MAMAM
Hug N KiSses,

6 comments:

Uncle Lee said...

Hello U-Jin, nice blog you have.
I love this laksa Johor. I have not eaten this....the last time was at JB was 1986. I remember saya makan 2 bowls, ha ha. Very sedap.

I have eaten laksa Kedah, Malacca, Trengganu, Pahang....and now long time tada makan, ha ha.
Ada lagi? Ha ha.
Have a pleasant weekend and keep a song in your heart, best regards, Lee.

U-jin said...

hi uncle lee...wow..long comment i ever got...btw thanks for drop by..

oic,why not u try at laksa shake rest...variety of laksa u can eat there..

thks again:)

Yan said...

asben yan x ske laksa, dia bole je mkn.. tp x minat.. klu laksam jer dia ske..

kt psr mlm skang ni nk cri lksa jhr ckup pyh.. klu lksa pnang berlambak..

U-jin said...

yan laksa johor ni kalo mkn teringat2...alhamdulilah dia dah suka dah...so leh ler selalu buat..hehe....

oo..kat sana susah cari gak ek...maybe remeh sikit r kalo compare ngan laksa jhr..

nak cari yg pior kat kl ni...huh..payah wooo...

Liyana s said...

sedapnyaaaa laksa johor....
kak, lain kali kalu buat lg, war2 la..muka tak malu nak tumpang makan..hehe

U-jin said...

hahaha.ha yana...nanti ku bisik ditelingamu...



I changed my font at thecutestblogontheblock.com